YİYECEK VE İÇECEK PAZARLAMADA İÇ SATIŞLAR


ÖZET
İnsanların evlerindeki mutfakları dışında yaşamlarında ihtiyaç duydukları en önemli konular arasında yiyecek içecek hizmeti yer almaktadır. Günümüzde yiyecek-içecek sektörü, bünyesinde yiyecek-içecek hizmeti veren birçok işletmeyi barındırmaktadır. Bunlar faaliyet alanlarına göre farklılık göstermektedir. Bunlar bağımsız işletmeler, zincir işletmeler, lüks restoran, kafe, çabuk yemek restoranlar, etnik restoranlar gibi; ama hepsinin birer pazarlama stratejisi olması gerekmektedir. Pazarlama fonksiyonu bir işletmenin üretimi, üretim fonksiyonu kadar önemlidir. Bu çalışmanın amacı; yiyecek-içecek sektöründe iç satış pazarlamasını önemi ve sektörde iç satışın katkılarının araştırılmasıdır. Araştırma için Doç. Dr. Alptekin Sökmen, Prof Dr. Adnan Türksoy Prof. Dr. Ahmet Aktaş Prof. Dr. Nilüfer Koçak kitaplarından elde edilen veriler ile analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yiyecek-İçecek İşletmeleri, Pazarlama, İç satışlar

FOOD AND BEVERAGE INTERNAL SALES IN MARKET

ABSTRACT
Apart from the kitchens of people in their homes, catering services are among the most important issues they need in their lives. Today, the food and beverage sector have many businesses that provide catering services. These vary according to the areas of activities. These are independent businesses, chain businesses, luxury restaurants, cafes, fast food restaurants, ethnic restaurants, But they all need to have a marketing strategy. The marketing function is as important as the production function of an enterprise. The purpose of this study is; it is important to promote domestic sales in the food and beverage sector and to investigate the contribution of domestic sales in the sector. For this research, Assoc. Dr. Alptekin Sökmen, Dr. Prof. Adnan Türksoy Dr. Prof. Ahmet Aktaş Dr. Nilüfer Koçak were analyzed with the data obtained from their books.
Keywords: Food and Beverage Operations, Marketing, Domestic Sales

GİRİŞ
      Yiyecek-içecek hizmetleri; yaşam biçimi ve öz değerlerden etkilendiğinden artan rekabetle şekillenmiş, misafirin istek ve gereksinimleriyle birlikte biçimlenmiştir. İnsanların ev dışı faaliyetlerinin ve boş zamanlarının artmasıyla yiyecek-içecek taleplerinde de artış yaşanmaktadır.
          İnsanlar binlerce yıldır seyahat etmekte ve evlerinden uzakta bulundukları süre içerişinde de en temel ihtiyacı (yeme-içme) karşılamak zorundadırlar. Ayrıca günümüz koşullarından dolayı gerek iş hayatı gerekse sosyal hayatımızın bize zorunlu hızlı yaşama ittiğini gerçeğini de göze alırsak dışarı yemeye ve içmeye bağımlı tutulmaktayız. Bu yüzden insanların evlerinden uzak kaldıkları seyahat ettikleri ve günümüz yaşam tarzından dolayı mutlaka gittikleri ve sevdikleri restoran, kafe, lüks restoran gibi mekanlar zaten var olan satışlarını arttırma programları çerçevesinde yöneticilerin ve iş görenlerin gerçekleştirdiği detaylı detaylı satış çalışmalarına iç satış pazarlaması denmektedir. Bu sayede konuk tatmininin yanı sıra, daha fazla satış ve gelir sağlanmasını amaçlar.
PAZARLAMA NEDİR?
Pazarlama kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun şekilde değişimini sağlamak üzere, ürünlerin, hizmet ve düşüncelerin yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama sürecidir.
Pazarlama tanımında vurgulanan noktalar şöyle açıklanmaktadır:
·       Pazarlama, insanların gereksinimlerinin ve isteklerinin doyurulmasına yöneliktir.
·       Pazarlama, değişimi kolaylaştırır ve gerçekleştirir.
·       Pazarlama, çeşitli eylemlerden oluşur.
·       Pazarlama, eylemleri insanlar ve örgütler tarafından yapılır.
·       Pazarlamaya ürünler hizmetler ve düşünceler konu olurlar.
·       Pazarlama eylemleri planlanmalı ve denetilmelidir.



Kaynak: Kotler, 1997: 9-14; Al, 2002: 17-23


YİYECEK-İÇECEK İŞLETMELERİ
     İnsanlar binlerce yıldır seyahat etmekte, çalışmakta ve sosyal hayatlarında dışarıda oldukları süre içerisinde en temel ihtiyaçları yeme-içme karşılamak zorunda kalmaktadırlar. Bundan dolayı yiyecek-içecek işletmelerin tarihi çok eskiye dayanmaktadır. İlk açılan restoran Fransa’nın Paris kentinde açılmıştır ve dükkânda sadece soğuk sabahlar için yapılan et sulu çorba çeşitleri vardı. Çorbayı içmeniz için evinizden çorba kasesi veya bardak getirmeniz gerekiyordu. Çünkü işletmenin misafirleri için böyle bir hazırlığa ihtiyaç duymamışlardır.
        2. Dünya savaşı sonrası yiyecek-içecek endüstrisi büyük gelişme göstermiştir. Dünya Savaşı’ndan sonra diğer endüstriler %6 büyürken yiyecek-içecek endüstrisi %10-11 arası büyüme yaşamıştır. Teknolojik imkanların da sayesinde hızlı büyümesini devam ettiren yiyecek-içecek sektörü, günümüzde milyonlarca iş gören istihdam eden, ticari ve sosyal boyutu dikkate alınmasını gereken bir sektör haline gelmiştir.
Yiyecek içecek sektörü; Etnik küçük işletmelerden uluslararası büyük işletmelere, sanayi tipi yemek fabrikalarından, okullara, kafeteryalardan, banket organizasyonlarından, restoranlara kadar birçok özel ve kamu işletmelerinde meydana gelir. İnsanlar eğitim, kültür ve refah seviyesi arttıkça beslenme şekline ve türüne daha çok önem vermeye başlamışlardır.
          Yiyecek-içecek işletmelerinde ürün çeşidi fazladır. Yiyecek-içecek işletmeleri çok geniş kitle ve alanlara yayılmış durumdadır. Rekabet, ekonomik durumu, sosyal hayat ve kişilerin istek ve taleplerindeki değişimler üretilip sunulan yiyecek-içecekleri de çeşitlemektedir.        
          Yiyecek-içecek işletmeleri insanların yeme-içme ihtiyaçlarını karşılamakla birlikte, sosyalleşme ve hoşça vakit geçirme ihtiyaçlarını da karşılamaktadır. Yiyecek-içecek sektörünün gelişimi göz önüne alındığında, insanların her zaman gittikleri yerlere alternatif yerler geliştirilmesi fikri, tarihi mekanların yiyecek-içecek sektörüne kazandırılması fikrini de beraberinde getirmektedir.
    İç Satışlar
Dahili satış arttırma programları çerçevesinde yöneticilerin ve iş görenlerin gerçekleştirdiği detaylı satış çalışmalarıdır. Bu sayede konuk tatmininin yanı sıra, daha fazla satış ve gelir sağlanması amaçlanmaktadır.
Fazla Satış Tekniği (Suggestive Selling):
Bu teknik kullanılarak daha yüksek fiyatlı mönü kalemlerinin, örneğin portakal suyu, iştah açıcılar ve tatlıların satılmasına çalışılır. Bir başka örnek verirsek, Cook Shop restoranında yemek siparişi verildikten sonra masaya hors d’oeuvres servisi yapılır ve gelen kişilerin daha fazla sipariş verdiği analiz edilmiştir. Bu tür ürünlerin kar marjları, daha yüksektir. Bu teknik ancak, deneyimli ve eğitimli servis çalışanlarıyla başarıya ulaşabilir.



İç Reklam Tekniği (Internal Merchandising):
İşletme içindeki çeşitli işaretleri, logoları ve diğer bazı promosyon araçlarını kullanarak satışı arttırmakla ilgili bir tekniktir. Masa örtüleri, posterler, içki ve tatlı arabaları bu kapsamda düşünülebilir. Örneğin; marketlerdeki fırın bölümü, kasap bölümü veya indirim fırsatlarını gösteren poster ve logolar gibi.








Özel Promosyonlar (Special Promotions):
Özel promosyonlar ancak, bir insanın hayaliyle sınırlıdır. Kullanılabilecek özel promosyonlardan bazıları şunlardır:
·       Ödüllü yarışmalar; Verilen ödüllerin, maliyetinden daha fazla gelir getirdiği ölçüde yararlı olan bir tekniktir. Dans yarışmaları, kıyafet yarışmaları ve benzerleri düzenlenerek, dereceye girenlere çeşitli ödüller verilir. Örneğin İstanbul Teknik Üniversitesinin Gastronomi kulübünün her yıl düzenlediği CarrefourSA firmasının sponsorluğunda düzenlenen sandviç yarışmasında ilk üç kişiye hediye para kartı hediye etmesi gibi.




·       İndirim Kuponları; Kuponlar, konukları işletmeye çekmek için basılan araçlardır. Yeni ürünleri tanıtmak için de kullanılır. Doğrudan mektupla gönderilebilecekleri gibi, dergilerde ve gazetelerde de verilebilirler.







·       Paketler; Çeşitli ürünlerin (mönü kalemlerinin) toplam fiyat olarak daha indirimli satılmalarını içeren bir tekniktir. Bu sayede hem yeni konuklar işletmeye çekilir hem de toplam satışlar artar. Örneğin Ramazan aylarında hazırlanan Ramazan kolileri gibi.










·       Prim/ Hediye; Bunlar, yiyecek ve içecekler için standart fiyat ödeyen konuklar için kullanılır. Özellikle düşük yoğunluğun olduğu günlerde, her yemek alana bedava içecek verilmesi, yaygın olarak kullanılır. Özellikle çabuk yemek restoranlarında, çocuklara verilen hediyeleri de bu kapsamda düşünmek gerekir, ya da Carl’s Jr işletmesinde alınan ürünün yanında sınırsız içecek hakkı vermesi gibi.








·       Ürün Örnekleri; Yeni ürünleri, konuklara tanıtmak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Konuklar oturduktan sonra servis çalışanları, çeşitli iştah açıcı örneklerini veya kokteylleri, konukların tatmaları için verilebilir.
·       İndirimler; Yiyecek ve içecek kalemlerinin satış fiyatlarını düşürerek, daha fazla konuk sayısı ve buna bağlı olarak da daha fazla gelir elde etmek için yaygın olarak kullanılan bir tekniktir. Kimi işletmelerde indirimli satışlar, belirli zaman aralıklarında uygulanmaktadır.
·       Fazla Ürün; Bu teknik kapsamında konuklara bedelini ödedikleri miktarın üzerinde ürün verilir. Örneğin, “üç öde, dört al” gibi.






SONUÇ VE ÖNGÖRÜLER
Yiyecek-İçecek Hizmetleri; İnsanların ev dışı faaliyetleri artıkça, günümüzde de zamanın insanlara yetmediği bir dönemde pazarlamanın ne kadar önemli olduğunu anlamaktayız. Bu durumda işletmelerin pazarlama konusunda birbirleriyle girdikleri rekabetten sadece pazarlamasını iyi yapan firmalar yükselişe çıkmaktadır, pazarlama değeri düşük olan işletmeler ise teker teker maddi durumlar yüzünden kapatmaktadırlar. İç satışlar bir işletmenin müşteri getirisi arttırmak için düzenlenmiş bir satış stratejisidir. Bu satış stratejisi mağazalarda çok fazla tüketilmeyen bir ürün üzerinden promosyon yapabilir, yeni çıkarmış bir ürünü tanıtmak amacıyla başka bir ürünle birlikte yanında promosyon olarak verilebilir, mağazanın 10. Yılı gibi özel günlerde özel indirim kuponları, promosyonlar, fazla ürün satış tekniği (3 öde, 4 al) uygulanır. Bazı restoran veya kafeler fazla satış tekniği uygulamaktadırlar; bir müşteri yemek yemek için geldiği mekânda yemek öncesi servis edilen hors d’ oeuvres sayesinde ekstra aperatif yada tatlı yeme ihtiyacı duymaktadırlar. İşletmelerin yaptıkları bu satış stratejileri sayesinde daha fazla satış yaptıkları gözlemlenmiştir. Bu sayede işletmeler daha fazla para kazanmaya ve büyümeye başlarlar.


Kaynakça;
Amerikan Pazarlama Derneği: Pazarlama tanımı
American Marketing Association. (2004). What are the definitions of marketing and marketing research?  https://www.ama.org/Pages/default.aspx
Fazla Satış Tekniği (Suggestive Selling): https://blog.capterra.com/4-steps-to-make-suggestive-selling-perfect-and-painless/
Doç. Dr. Alptekin SÖKMEN: Aksoy, A., D. Bingöl, A. Ersoy, N. Parıltı, K. Yalçıner, A. Sökmen, C. Aktepe, B. Aydıntan, M. Baş, M. Tolon, C. Tanrıöven, M. Saat., Genel İşletmecilik, Detay Yayıncılık., Ankara, 2015.
Sökmen, A., Yiyecek-İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği, 6. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2011.
Prof. Dr. Ahmet AKTAŞ: Turizm İşletmeciliği ve Yönetimi, Azim Matbaası Genişletilmiş 2.Baskı, Antalya, Ocak 2002. 
Prof. Dr. Adnan TÜRKSOY: Türksoy, Adnan, Yiyecek & İçecek İşletmeleri Yönetimi, (3. Basım), Ankara: Turhan Kitabevi 2007, 376 s.
Prof. Dr. Nilüfer Koçak: İş Gören İlişkileri Ve Sendikal İlişkiler; İş gören İlişkilerinde Sorunlar: Turizm İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Ve Uygulamaları 2016
https://www.youtube.com/watch?v=5nMjCaeFhls









Yorumlar